Kulturnatt

För att främja den franskspråkiga kulturen upplåter kyrkan sina lokaler för konstutställningar, bokcirklar, föreläsningar, seminarier och andra kulturella aktiviteter.

Kulturnatt Stockholm 2024

Franska Reformerta kyrkans Kulturråd.

Franska reformerta kyrkan, är en dold pärla i Stockholms innerstad. Många som passerar Humlegårdsgatan 13 vet inte att det ligger en kyrka där. Under Kulturnatten kunde man ta del av en utställning om kyrkans historia.

Sekwa förlags utbud av fransk litteratur.

Stockholms Poulenc-ensemble framförde fransk och svensk musik tillsammans med violinisten Daniel Shariati under ledning av Sonny Jansson.

Kulturnatt 2023
Program

18.00-24.00: Choklad, vinprovning, tombola med utlottning av böcker om Franska Reformerta Kyrkans historia med Nathalie Dahlin- Bengtsson.

18.30-19.00 Franska lieder av Faure, Satie framförs av Grevinnan Elizabet Mörner. Vid flygeln Anouchka Mukherjee.

19.30-20.00 : Franska lieder av Duparc framförs av Grevinnan Elizabet Mörner. Vid flygeln: Anouchka Mukherjee

20.30: Kyrkans präst och diakon Elie Kabwe talar om Kyrkans tradition, historia och diakonala verksamhet.

20.45: Brass kvartett framför musikaliska pärlor av flera tonsättare.
Efter det musikaliska är jag på plats hela kvällen.

Bilder från Kulturnatt 2022!

Konsert

Fransk opera och sånger av Massenet, Saint-Saens, Duparc och Fauré

AVDELNING 1: 18.30-19.00:
1. Deux Romances - Claude Debussy 2. Gymnopedies No:1- Erik Satie 3. Comme autrefois - från Le Pecheurs des Perles - George Bizet 4. Gymnopedie No:2 - Erik Satie 5. Gymnopedie No:3 - Erik Satie 6. Il est doux, il est bon - från Herodiade - Jules Massenet

AVDELNING 2: 19.30-20.00
1. Chanson Triste - Henri Duparc 2. Gnosiennes No:1 - Erik Satie 3. Phidyle - Henri Duparc 4. Gnosiennes No:2 - Erik Satie 5. Bailero - från Chants d´Auvergne -Joseph Canteloube 6. Gnosiennes No:3 - Erik Satie 7. Mon coeur s´ouvre a ta voix - Samson et Dalilah - Camille Saint-Saens

Anouchka Mukherjee - Sopran

Carlo Monticelli-Cuggio - Piano

Kulturnatt 2020 är inställd

På grund av regeringsbeslutet om att begränsa allmänna sammankomster kommer årets Kulturnatt Stockholm att ställas in.

Program

Konstutställning: Sverker Strand 18:00-24:00

Dikt: Poeme de l´amour et de la mer (Ernest Chausson): 18:30-19:00
Scherézade (Maurice Ravel): 19:30-20:00

Föredrag: Författaren Hildegard af Bingen, Marie-Louise Eklöf - författare och expert inom läkeörter 20:00-21:00

Konsert: Solistsångerskan Anouchka och pianisten Mischa Carlberg (sånger av Chausson och Ravel på franska)

Välkomna!

Kulturnatt 2019

Bilder från kulturnatten!

Kulturnatten 2019

Vi öppnar våra dörrar på kulturnatten den 27 april mellan 18.00 0ch 24.00 i Franska Reformerta Kyrkan.

Konsert

Klockan 19.00 -19.30 samt 21.00 och 21.30. Fyrhändiga pianoverk med Anouchka Mukherjee och Karl-Otto Hagen-Olsen, www.finnpersson.eu. Verk av Chaminade, Bizet, Fauré och Debussy.

Rundvandring

Kl 20.00 får vi en kort rundvandring av Max Laserna Byggnadsantikvarie och Nathalie Dahlin Bengtsson från Franska Reformerta församlingen. Ni kommer att guidas runt i L´Eglise Reformée Francaise som visar hur flera välkända arkitekter och konstnärer bidragit till att forma den calvinistiska helgedomen på Humlegårdsgatan 13. www.franskareformkyrkan.se.

Konst

Ana Maria Lorenzen konstnär visar sina färgstarka verk i biblioteket. Ett konstverk lever sitt eget liv, skilt från det liv det får när det blir till. Jag vill att de som betraktar mina tavlor genomgår en andlig förvandling eller att de känner den glädje och den spiritualitet jag har överfört till dem. Jag vill att de förflyttas till ett tillstånd av mystisk kontemplation, att de kan se eller minnas skönheten i havets färg, i sjöarna, i himlen eller ett landskap. www.analorenzen.se

Välkomna, Kulturgruppen Anouchka, Nathalie och Anne!